Modul 8

Resume af Kapitel 9

Stofskiftet er det der sørger for at holde kropstemperaturen på 37 grader. Det er altid i gang, og kan variere afhængigt af aktivitetsniveau. Som helhed kaldes stofskiftet også for metabolismen. Opbugning af stof betegnes anabolisme og nedbrydning af stof for katabolisme. Metabolisme = anabolisme + katabolisme Denne opbygning og nedbrydning af stof er en løbende …

Resume af Kapitel 9 Læs mere »

Resume af Kapitel 10

Vitaminer og mineraler er livsnødvendige, og tilføres for de flestes vedkommende via kosten. Vitaminer inddeles i fedtopløselige vitaminer (K-. E-, D-, A-vitamin) og vandopløselige (C-vitamin og B-vitaminerne). Mineraler er grundstoffer som kroppen har behov for i små mængder, og sporstoffer er grundstoffer som kroppen har behov for i endnu mindre mængde. B-vitamingruppen er den største …

Resume af Kapitel 10 Læs mere »

Lektion 8.10 – Case 21

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.10 – Case 21 Læs mere »

Lektion 8.9 – Case 20

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.9 – Case 20 Læs mere »

Lektion 8.8 – Case 19

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.8 – Case 19 Læs mere »

Lektion 8.7 – Case 18

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.7 – Case 18 Læs mere »

Lektion 8.6 – Case 17

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.6 – Case 17 Læs mere »

Lektion 8.5 – Case 16

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.5 – Case 16 Læs mere »

Lektion 8.4 – Case 15

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.4 – Case 15 Læs mere »

Lektion 8.3 – Case 14

Du får en række korte cases igennem kurset, hvis formål er at få sygdomslæren ind i din klinik. Du får oplysninger om din klient, og kan derefter pause videoen og skrive følgende ned: Hvad fejler din klient? Hvad ved du om sygdommen? Skal du behandle på din klient? Hvordan kan hans/hendes sygdom behandles? Er der …

Lektion 8.3 – Case 14 Læs mere »